๐—™๐—ผ๐—ฐ๐˜‚๐˜€ ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฒ๐—น ๐—ผ๐—ฝ โ€œ๐—ฑ๐—ฒ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ฒ๐—ป ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ธ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฟ๐—ฒ๐˜๐—ท๐—ฒโ€

Hierbij ga ik uit van drie type medewerkers:

๐˜ฟ๐™š ๐™ ๐™–๐™ง๐™ฉ๐™ง๐™š๐™ ๐™ ๐™š๐™ง๐™จ zijn de gemotiveerde medewerkers, die uitmuntend zijn in hun vak, die pro actief gedrag vertonen, die meedenken en de organisatie zelfs naar een hoger plan kunnen tillen.

๐˜ฟ๐™š ๐™ข๐™š๐™™๐™š๐™ฌ๐™š๐™ง๐™ ๐™š๐™ง๐™จ ๐™™๐™ž๐™š ๐™ž๐™ฃ ๐™™๐™š ๐™ ๐™–๐™ง ๐™ฏ๐™ž๐™ฉ๐™ฉ๐™š๐™ฃ, zijn vaak โ€˜het grosโ€™ van het team. Zij doen goed mee. Zijn tevreden en voeren hun werkzaamheden goed uit.

En dan heb je nog ๐™™๐™š ๐™ข๐™š๐™™๐™š๐™ฌ๐™š๐™ง๐™ ๐™š๐™ง๐™จ ๐™™๐™ž๐™š ๐™–๐™˜๐™๐™ฉ๐™š๐™ง ๐™™๐™š ๐™ ๐™–๐™ง ๐™๐™–๐™ฃ๐™œ๐™š๐™ฃ ๐™ค๐™› ๐™™๐™š ๐™ ๐™–๐™ง ๐™ฏ๐™š๐™ก๐™›๐™จ ๐™™๐™š ๐™–๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™š ๐™ ๐™–๐™ฃ๐™ฉ ๐™ช๐™ž๐™ฉ ๐™ฅ๐™ง๐™ค๐™—๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ ๐™ฉ๐™š ๐™ฉ๐™ง๐™š๐™ ๐™ ๐™š๐™ฃ.

Kijk dan eerst wat er aan de hand is, is het willen of kunnen? Bij niet kunnen, ga helpen, ga vragen stellen, onderzoek wat er nodig is. Bij niet willen, ga in gesprek, geef aan dat je dit niet wilt en stel een plan op voor de ontwikkeling van het gedrag. En dan ligt de bal bij hen. Laat hen op tijd los.

Wat ik nu vaak zie gebeuren is dat managers te veel focus leggen op medewerkers achter de kar. En daarbij vaak de medewerkers in de kar vergeten en al helemaal de medewerkers voor de kar.