๐๐ผ๐ฐ๐๐ ๐ฎ๐น๐ ๐บ๐ฎ๐ป๐ฎ๐ด๐ฒ๐ฟ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐๐ฒ๐๐ฒ๐ฒ๐น ๐ผ๐ฝ โ๐ฑ๐ฒ ๐บ๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐ฎ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ฟ ๐ต๐ฒ๐ ๐ธ๐ฎ๐ฟ๐ฟ๐ฒ๐๐ท๐ฒโ
Hierbij ga ik uit van drie type medewerkers:
๐ฟ๐ ๐ ๐๐ง๐ฉ๐ง๐๐ ๐ ๐๐ง๐จ zijn de gemotiveerde medewerkers, die uitmuntend zijn in hun vak, die pro actief gedrag vertonen, die meedenken en de organisatie zelfs naar een hoger plan kunnen tillen.
๐ฟ๐ ๐ข๐๐๐๐ฌ๐๐ง๐ ๐๐ง๐จ ๐๐๐ ๐๐ฃ ๐๐ ๐ ๐๐ง ๐ฏ๐๐ฉ๐ฉ๐๐ฃ, zijn vaak โhet grosโ van het team. Zij doen goed mee. Zijn tevreden en voeren hun werkzaamheden goed uit.
En dan heb je nog ๐๐ ๐ข๐๐๐๐ฌ๐๐ง๐ ๐๐ง๐จ ๐๐๐ ๐๐๐๐ฉ๐๐ง ๐๐ ๐ ๐๐ง ๐๐๐ฃ๐๐๐ฃ ๐ค๐ ๐๐ ๐ ๐๐ง ๐ฏ๐๐ก๐๐จ ๐๐ ๐๐ฃ๐๐๐ง๐ ๐ ๐๐ฃ๐ฉ ๐ช๐๐ฉ ๐ฅ๐ง๐ค๐๐๐ง๐๐ฃ ๐ฉ๐ ๐ฉ๐ง๐๐ ๐ ๐๐ฃ.
Kijk dan eerst wat er aan de hand is, is het willen of kunnen? Bij niet kunnen, ga helpen, ga vragen stellen, onderzoek wat er nodig is. Bij niet willen, ga in gesprek, geef aan dat je dit niet wilt en stel een plan op voor de ontwikkeling van het gedrag. En dan ligt de bal bij hen. Laat hen op tijd los.
Wat ik nu vaak zie gebeuren is dat managers te veel focus leggen op medewerkers achter de kar. En daarbij vaak de medewerkers in de kar vergeten en al helemaal de medewerkers voor de kar.